November in St Petersburg
Önsöz
HER NASILSA, BÖYLE OLCAĞINI SEZMİŞTİM.1995 YILININ ÜRPERTİCİ BİR AKŞAMI, BALTALİMANI’NDA YENİ TAŞINDIĞIM MİNİK DAİREMDE, KEREM’LE MÜZİĞİN OKYANUSUNA AÇILMIŞTIK.DAHA YENİ RAFLARA YERLEŞTİRDİĞİM ALBÜMLERİN İÇİNDEN SEÇTİKLERİMİZ, RUH PUSULAMIZI ÇILGINA ÇEVİRMİŞTİ.KEREM’İN ENERJİSİ, HER ALBÜMDE BİRAZ DAHA DÜZEYE ÇIKIYOR, YELKENLERİ BİRAZDAHA ŞİŞİYORDU. BENİM DE:ONUNLA, UZUN SÜREDİR DİNLEMEDİĞİM YORUMLARA KULAK VERİRKEN, JAZZ SÖYLEMİNİN ZENGİNLİĞİ, ROTAMIZDA GÖKKUŞAĞI GİBİ,CÖMERTÇE AÇILIYORDU.
HEP PİYANİSTLERİ DİNLEDİK O AKŞAM, KONUŞA KONUŞA:RED GARLAND, BOBBY TIMMONS, BUD POWELL, AHMAD JAMAL, HORACE PARLAN, TETE MONTOLIU, GEORGE SHEARING, MONK, ERROL GARNER, WYNTON KELLY, ZAWINUL, RICHIE BEIRACH, KENNY DREW JR, GEORGE CABLES, KENNY BARRON…ÖTEKİLERİ HATIRLAMIYORUM. KEREM’İN ELİNİZDEKİ ALBÜMDE YER ALAN BESTESİ “JUMPING TO THE VOID” O GECE DOĞMUŞTU.MÜZİĞİN RÜZGARINDA…DRAMATİK JESTLERE BAYILAN, FİKİRDEN FİKİRE ATLAYAN KEREM, BÜYÜK RÜYALARIN PEŞİNDE OLDUĞUNU HİSSETTİRDİ: YALIN FORMATLARLA BÜYÜK ORKESTRA FORMATI ARASINDAKİ MESAFE ÇOK KÜÇÜKTÜ ONUN İÇİN. BEŞİNCİ YILINDA, KEREM O LİMANA VARMIŞ DURUMDA.ALLAN HARRİS’LE YAPTIĞI “LAID BACK” DÜETİNİN HEMEN ARDINDAN, YAYLILARLA IŞILDAYAN BİR ZENGİN SESİ PEŞİNDE SÜRÜKLEYİP AKAN BİR KUYRUKLU YILDIZ GİBİ, SEMALARDA.
ONU TANIYANLAR İYİ BİLİRLER: HER ANINI HEYECANLA YAŞAYAN BU “KOCAMAN ÇOCUĞUN” HAYATA İRİ GÖZLERLE BAKIŞININ DERİNLİKLERİNDE ROMANTİZMİN AKINTILARI VARDIR.BİR DİP AKINTISI DİYELİM, DİLERSENİZ.KEREM, GELENEĞİN KULVARINDAN SAPMADAN, ONUN BİZE KAZANDIRDIĞI ESTETİĞİ YENİDEN TARİF ETMENİN PEŞİNDEDİR.YENİDEN TARİFİ YAPARKEN, GELENEĞE SADAKATİNİDE ASALA UNUTMAZ.ROMANTİZM, “YETİNMEYİŞİN” ÇİZGİSİDİR ASLINDA:KİŞİNİN VAROLUŞUNA DUYDUĞU HAYRANLIĞI BİR ORTAK GÜZELLİK ÜLKÜSÜNDE ERİTİLMESİ…YAŞANAN HER ANIN, KAYBOLUP GİDEN ÜTOPYA VE HÜLYALARIN PARÇASI OLDUĞUNU BİLMENİN HÜZNÜDE AYNI ZAMANDA . VE, ÇOĞUNLUĞU KENDİSİNE ÇEKEBİLEN BİR GÜZELLİĞİN TARİHİN KAYDINA GEÇİRİLMESİNİN MUTLULUĞU.CHARLIE HADEN’İN QUARTET WEST KAYITLARI BENİM GİBİ KEREM’İDE ÇOK ETKİLEMİŞTİ.KAYBOLUP GİTMİŞ BİR DÖNEMİN – BESTELERİNİ BİR YANA BIRAKALIM – ANLATIM BİÇİMİ , İÇİNDE HER ZAMAN “KITSCH” RİSKİ TAŞIR; AMA, GÜNÜMÜZE DEK
REMBRANT’IN ÖZGÜN TEKNİĞİNİN, ONUN KADAR USTA BİR MODERN MESLEKTAŞI TARAFINDAN, ESKİ USTAYI ORTAYA ÇIKARAN DÖNEMİN DUYARLILIKLARIYLA YARATILMASI GİBİ BİR ŞEY… KEREM BİR GÜN BENİ ARAYIP, SHIRLEY HORN’UN MUHTEŞEM YAPITI “HERE’S TO LIFE” I TELEFONDA DİNLETİNCE, ARTIK BİLİYORDUM.JOHNNY MANDEL USTANIN TÜYLER ÜRPERTEN DÜZENLEMELERİ – DOĞAL OLARAK – BÜYÜLÜYORDU ONU.YAPACAKTI.SON YILLARDA İLGİSİ BÜYÜK BİR HIZLA YAYLILAR VE PİYANO İLİŞKİSİNE YÖNELMİŞTİ.TRIO, QUARTET, QUINTET, SEXTET VE DUET DENEMİŞTİ.FORMATLAR ÖYKÜLERİNE YENİ DEKORLAR SAĞLIYORDU; BESTELERİNDE IŞIK – GÖLGE OYUNLARINI BU SAYEDE DAHA DERİNLEMESİNE İNCELEME OLANAĞI BULUYORDU BELKİ DE.
BİR GÜN ARADI, “GİDİYORUM” DEDİ.HEM ŞAŞIRTICI, HEM DEĞİL.NEW YORK’TAKİ SERÜVENİ ONUN İÇİN JAZZ’IN MERKEZİNE SEYAHAT GİBİYDİ; AMA “ST PETERSBURG’DA FİLARMONİ ORKESTRASI…” DEYİNCE, KEREM’İN NİYETİDE ANLAŞILDI:MANDEL USTAYA, ONU DA YARATAN AVRUPA’NIN HÜZÜNLÜ KENTİNDEN, KASIM ŞARKILARIYLA SELAM ETMEK.
BUNU YAPARKEN DE, BELKİ YENİ DÜNYA KARŞISINDA ESKİ DÜNYAYI YENİDEN YARATMAK.
BU ALBÜMDE KEREM’İN ÜRETKEN BESTECİLİĞİNİN SON BEŞ YILA DOĞRU BİR “UÇAN HALI” YOLCULUĞUNA ÇIKACAKSINIZ.TOPU TOPU İKİ GÜNDE BU KADAR TEMATİK BÜTÜNLÜK, MÜZİKSEL TUTARLIK GÖSTEREN BİR YAPITIN ÇIKMASI ELBETTE ÇOK ŞAŞIRTICI AMA; MÜZİSYENLİK ÇİZGİSİ, PROJEYE KATILAN HERKESİN PROFESYONELLİĞİ AÇISINDAN BAKARSANIZ HİÇ DEĞİL.BENİ EN ÇOK SEVİNDİREN NOKTAYA DEĞİNMEDEN GEÇEMEYEYİM, BU ARADA:SANIYORUM BU “YOĞUN FORMATIN” ETKİSİYLE, KEREM, ÖNCEKİ ALBÜMLERİNDEN ÇOK DAHA TASARRUFLU BİR ANLATIMA YÖNELMİŞ. AYIKLANMIŞ SESLER, SESSİZLİKLERİN DAHA İYİ KULLANILMASI VE DUPDURU BİR KARANLIK… 41 KİŞİLİK ST PETERSBURG FILHARMONIC ORCHESTRA EŞLİĞİNDE SÜKUNETLE, ACELEYE YER VERMEDEN, NOTALARLA İŞTAHLA YAKLAŞARAK YORUMLANAN 13 BESTEYİ, DİNLERSENİZ BİR SOUNDTRACK OLARAK DA DİNLEYEBİLİRSİNİZ.KEREM’İN HER BESTESİNDE BİR ÖYKÜ VAR .AÇILIŞ PARÇASI “A MORNING IN NEW YORK”, BAŞLIĞIYLA KENDİSİNİ ANLATIYOR; “I LOVE MAY”, KEREM’İN SEVGİLİ EŞİ PINAR’LA TANIŞMASINA İTAF…
TEKRAR TEKRAR DİNLEDİĞİM “PAINTER”, “SAILOR LONGED FOR” VE “SUNSET”İN DE GİZLİ ÖYKÜLERİ VAR.AMA BUNLARI KEREM’DEN SÖZLÜ OLARAK DİNLEMEYE HİÇ GEREK YOK. BU ALBÜMÜ KENDİ GİZLİ ÖYKÜLERİNİZE LAYIK BİR SOUNDTRACK OLARAK DİNLEMEK, RUHUNUZDA GEZİNDİRMEK EN DOĞRUSU GİBİ GELİYOR BANA.
YAVUZ BAYDAR
# | Başlık | Süre |
---|---|---|
1 | A Morning In New York | 04:58 |
2 | I Love May | 05:11 |
3 | Relaxing | 05:29 |
4 | Hands And Lips (Solist : Alexander Shustin) | 07:34 |
5 | November In St.Petersburg | 05:39 |
6 | Painter | 06:50 |
7 | I Remember Your Face | 04:58 |
8 | Linden | 05:06 |
9 | Sailor Longed For(Solist : Sergey Petchatin) | 05:10 |
10 | Sunset | 04:09 |
11 | Jumping To The Void | 03:37 |
12 | Seems So Far | 06:22 |
13 | Expectations | 04:03 |
Online kanallar:
Credits
- All Compositions By : Kerem Görsev
All Arrangements By : Kamil Özler
Conductor : Erol Erdinç
Produced By : Kerem Görsev
Recording Date : 8-9 November, 1999, St.Petersburg
Recording Place : Petersburg Recording Studio
Sound Director : Gerhard Tses
Sound Operator : Alexander Gerutsky
Piano Tuner : Michael Yabukovich
Orchestra Manager : Edward Sorin (Universal 2000)
Photography By : Eyüp Görgüler
Graphic Design : Hakkı Mısırlıoğlu
Piano : Kerem Görsev
Bass : Valentin Malinev
Drums : Ateş Tezer